eldan-130111-0451

הממשלה אישרה: הרפורמה בענף הרכב יוצאת לדרך

לכתבה המקורית באתר iCar לחצו כאן.

יישום הרפורמה יוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ-20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים, כך ע"פ משרד התחבורה.

הממשלה אישרה השבוע את הצעת משרד התחבורה לרפורמה שנועדה להגברת התחרות בענף הרכב, במטרה להוזיל את מחירי המכוניות, החלפים והטיפולים במוסכים. הרפורמה מסדירה לראשונה את כל תחומי הרכב ופותחת לתחרות את ענפי הרכב השונים ובכללם יבוא רכב, מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה, טיפול במוסכים, חלקי חילוף, ביטוח ושמאות. להלן עיקרי התכנית.





מגרש מכוניות ליסינג / צילום: אלדן





ייבוא ושיווק רכב חדש



הענקת רישיון לייבוא כלי רכב תיקח בחשבון שיקולים של תחרות בענף, במטרה לעודד יבוא מקביל תוך הסרת חסמים שהקשו עד כה על יזמים שביקשו להיכנס לענף. כך, למשל, תחל לפעול בחודש הבא חברת "איילון מוטורס" שתהיה הראשונה בתחום הייבוא המקביל – ותשווק בישראל את דגמי היוקרה של פורד (אדג', אקספלורר) וכן את דגמי לינקולן.



הרפורמה מרחיבה את ערוצי יבוא הרכב ומגדירה סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבואן זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב מחו"ל בשנה שגילם עד 12 חודשים . כמו כן, היא מגדילה את סוגי הרכב המותרים ביבוא לכלל היבואנים – כך למשל ניתן יהיה לייבא משאיות ואוטובוסים גם באמצעות יבואן מקביל ומוניות ורכב מסחרי באמצעות יבוא אישי.



בתחום שיווק כלי רכב חדשים הצעת ההחלטה שאושרה כוללת מתן אפשרות לחברות הליסינג וההשכרה למכור כלי רכב חדשים ("0 ק"מ") ללא רישום בעלות ומאפשרת לגורמים נוספים שאינם יבואני רכב כמו מוסכים ומגרשי מכוניות למכור כלי רכב חדשים. כיום נמכרים כלי רכב חדשים על ידי חברות הליסינג כרכבים מיד שניה, מה שמוריד מערכם בשוק המשומשות לאחר מכן.



שיווק כלי רכב משומשים



בתחום הסחר בכלי רכב משומשים כוללת הצעת הרפורמה חובת מתן מידע על היסטוריית כלי הרכב ואופי בעלויות קודמות, וכן ציון ברישיון הרכב על נזק מהותי שעבר כלי הרכב. בענף השמאות והביטוח ההצעה כוללת את הגברת מודעות הצרכנים לשימוש בחוות דעת נוספת במקרה הצורך וייעול ושיפור התהליכים לערור על שומות.



מוסכים וחלפים



בענף חלקי החילוף יוסרו חסמים שמנעו עד כה את הוזלת חלפים. במסגרת זאת יבוטלו דרישות ותקנים מיוחדים לישראל ויותאמו לתקינה הבינלאומית, תוך הגדלת היצע החלפים וצמצום עלויות בקיצור הליכי האישור. במסגרת זאת יוקם מאגר לחלקי החילוף והיבואנים יחוייבו לפרסם לציבור את מלאי חלקי החילוף ומחירם.



בתחום המוסכים והתחזוקה מוסדר בהצעת ההחלטה נושא הטיפול ברכב והמוסכים גם בתקופת האחריות ומתווסף סוג אחד של מוסך- "מוסך ממוחה" שיוכל לטפל בכל כלי הרכב ויהווה תחרות למוסכים הקשורים ליבואני הרכב. כמו כן תוגבר השקיפות בפני מוסכים המבקשים להצטרף כמוסך רשת ליבואן ויוגבר הפיקוח על המוסכים במטרה להגן על הצרכן ולמנוע הונאות.





פורד אדג'. יעלה פחות ביבוא המקביל? / צילום: יתיר דוידוביץ



בישראל פועלים כיום למעלה מ- 15 יבואני רכב פרטי בענף המייבאים כ-200 אלף כלי רכב בשנה. כ- 50% מכלי הרכב מייבאים מיפן ודרום קוריאה. כמחצית מכלי הרכב החדשים נרכשים על ידי אזרחים פרטים ומחציתם השנייה על ידי חברות ליסינג וציי רכב. ענף יבוא הרכב מוערך כיום בכ-30 מיליארד שקל בשנה.



בישראל ישנם כיום כשלושה מיליון כלי רכב, מהם כ- 80% כלי רכב פרטיים. רמת המינוע בישראל עומדת על 333 כלי רכב לאלף איש לעומת 500 באירופה ו-870 בארה"ב.  הגיל הממוצע של כלי רכב בישראל עומד על 7 שנים, לעומת 10 שנים באירופה ובארה"ב. היקף ההוצאה החודשית הממוצעת על כלי רכב בישראל עומדת על כ-1500 שקלים.

גלילה לראש העמוד

לתיאום טיפול

לקוחות יקרים,

לאור המצב אנו נאלצים להודיע שהמוסך יהיה סגור עד לאחר פסח.

החל מ19.4 נשוב לפעילות.

מומלץ לתאם מראש תור כאן:

דילוג לתוכן