image

פורד אקספלורר

לכתבה המקורית באתר MOTOCAR לחצו כאן.

פורד אקספלורר היה ועודנו אחד מה-SUV המבוקשים באמריקה. בארץ הוא פחות הצליח כחדש, אך כמשומש מדובר ברכב שטח משפחתי מעניין – ואפילו, תתפלאו לשמוע, משתלם.

פורד אקספלורר הוא אחד מהאייקונים האמריקאים המוכרים ביותר, ממשיך דרכו של הברונקו המיתולוגי. למרות הנעליים הגדולות אליהן נכנס, נחשב האקספלורר לאחת ההצלחות הגדולות של פורד ולאחד מרכבי השטח הנמכרים ביותר בארה"ב. הדור השני של האקספלורר יובא ארצה על ידי "החברה הישראלית לאוטומובילים", אולם עם העברת זיכיון היבוא ל"דלק מוטורס" הופסק שיווקו בארץ, עד צאתו של הדור הרביעי ב-2006 שעשה עליה מחודשת ארצה. באותם ימים נטולי משברי דלק קסם הפאר האמריקאי ללקוח הישראלי והאקספלורר נמכר בכמויות נאות. עם הירידה בפופולאריות של רכבי השטח הגדולים בסוף העשור האחרון ומשבר הדלק המחריף, איבד גם האקספלורר מנפח המכירות, שהמשיכו לדשדש עד הגעת הדגם החדש ב-2011. האם כמשומש יש לו סיכוי להחזיר לעצמו את הפופולאריות?


היסטוריה

הדור הרביעי של האקספלורר הוא יותר מתיחת פנים לדור השלישי מאשר דגם חדש לחלוטין. הוא מבוסס על שלדת סולם ומתלים נפרדים ומאפשר הובלת 7 נוסעים. מלפנים נמצא מנוע אמריקאי אסלי,V8בנפח 4.6 ליטר עם שלושה שסתומים לצילינדר, גל זיזים עילי ותזמון שסתומים משתנה, המפיק 292 כ"ס – מה שהפך אותו לרכב השטח החזק בישראל בחצי התחתון של המיליון. התיבה האוטומטית כללה 6 הילוכים (חמישי ושישי הם הילוכי שיוט) עם תיבת העברה מציעה הנעה כפולה קבועה, נעילת דיפרנציאל מרכזית והילוך כוח. האבזור עשיר מאוד: רמת גימור XLTהבסיסית כוללת מושבי עור, בקרת שיוט ומושב נהג חשמלי;גרסת "אדי באוור" מוסיפה לרשימה מושב נוסע חשמלי, מושב נהג עם זיכרונות, שליטה על מערכת השמע מההגה, בקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת, גימור עץ, חלון שמש, פנסי ערפל, גריל שונה וחצאיות בצבע זהב.

במוסך

בניגוד לחששות הטבעיים מרכב אמריקאי, לאקספלורר מוניטין אמינות מפתיעים לטובה. מחשב הרכב מתריע על תקלות שונות (אם ישנן) ועל אחוזי הישרדות השמן – כך שהנהג לא יכול להתעלם מהן ולכן נדירים המקרים של תקלות הזנחה. הפלאגים המקוריים ייחודיים למנוע, הם יקרים יחסית אבל מחייבים החלפה רק כל 120 אלף ק"מ. פרט לכך, לכל צילינדר סליל הצתה נפרד משלו (קויל) אשר נוטים לשבוק בסביבות 120-130 אלף ק"מ, מה שישאיר את המנוע עובד על 7 בוכנות וידליק נורית Check Engineבלוח המחוונים.

חשוב לבדוק את מערכת הקירור, אשר נוטה לפתח קורוזיה בכלי רכב בהם מילאו מים מהברז ולא את נוזל הקירור המתאים ("גארדן גולד" של דלקול, נוזל צהוב) – וכרגיל, לוודא שהרדיאטור לא סדוק במכוניות שנסעו בשטח. מכות בהעברות הילוכים יכולות להעיד על צורך בכיול של מחשב הגיר, פעולה פשוטה שניתנת לביצוע בכל מוסך מורשה. חיישני לחץ האוויר נוטים להיתלש ויש לוודא שהם מחוברים (החיבור מחדש לא חייב להיעשות על ידי החבק המקורי), אחרת תופיע התראה בלוח המחוונים. כמו כן,  חשוב לבדוק את כל המערכות החשמליות (מושבים, מראות וחלונות), למרות שהן לא נוטות לתקלות, ואת תאורת הפנים, בעיקר בסוככי השמש.
בחלק מהאקספלוררים בוצעה הסבה לגז, שלא תמיד פועלת בצורה הרמונית וגורמת לעבודה לא חלקה של המנוע. חשוב לזכור כי מרווח הטיפולים קצר מהמקובל ברוב כלי הרכב – כל 8,000 ק"מ (5,000 מייל).

בשטח

עבור שימוש משפחתי, האקספלורר הוא רכב שטח מעולה. מתליו הנפרדים מלפנים ומאחור מעניקים נוחות נסיעה מצוינת, יש לו הילוך כוח ובקרת משיכה שמסייעים לו במעברים טכניים, ומנוע גיבור שיסייע לכם לצלוח בקלות אפילו את מסלול הדיונות בין אשדוד לניצנים. אבל ליותר מזה הוא לא ממש מיועד: הפלסטיקה עדינה וקרובה מידי לקרקע, מהלך המתלים קצר והגחון רגיש. בקיצור, את המעלות הקשים בנגב האקספלורר לא יחקור. מי שבכל זאת מעוניין לרדת לשטח קצת יותר קשה משבילי קק"ל, טוב יעשה אם יתקין מיגון לבטן הרכה. חברת "טל והדס" היא המאבזרת הרשמית של דלק מוטורס, יבואנית פורד, ומיגון מלא (מנוע, גיר, תיבת העברה ומיכל דלק) הוא מוצר מדף אצלם.

סיכום

פורד אקספלורר התגלה כרכב שטח אמין הרבה יותר מהציפיות שלנו מרכב שטח אמריקאי עמוס אלקטרוניקה. זוהי אופציה מצוינת עבור מי שמחפש רכב שטח לטיולים בעבירות קלה עד בינונית, בעל נוחות נסיעה טובה מאוד, אבזור נדיב שקיים במכוניות יקרות בהרבה וביצועים מעולים. היתרון הגדול של על ג'יפ גרנד צ'ירוקי ושברולט טרייל בלייזר הוא שבעת המושבים. החיסרון העיקרי שלו הוא צריכת הדלק הצפויה ממנוע בנזין גדול ויכולת השטח הנחותים מעט בהשוואה לאופציות האחרות בשוק. מרבית האקזמפלרים בישראל שמורים למדי ועם קילומטרז' נמוך, והאקספלורר סחיר יותר ממתחריו ונהנה מחיר מחירון גבוה בהשוואה להם – אך רוב העסקאות נסגרות 15-20 אחוז מתחת למחירון.

נכון, לא כולם יסכימו לשקול רכישת ענק אמריקאי שכזה בעידן בו מחיר הבנזין נושק ל-8 שקלים לליטר, אולם אם אתם יכולים להרשות לעצמכם את הוצאות הדלק וזקוקים לרכב מפנק עם מקום לשבעה ויכולת שטח קלה – אנחנו ממליצים על האקספלורר בחום.

גלילה לראש העמוד

לתיאום טיפול

לקוחות יקרים,

לאור המצב אנו נאלצים להודיע שהמוסך יהיה סגור עד לאחר פסח.

החל מ19.4 נשוב לפעילות.

מומלץ לתאם מראש תור כאן:

דילוג לתוכן