4

היבואנים מנעו תחרות

לכתבה המקורית באתר MOTOCAR לחצו כאן.

שר התחבורה בוועדה הכלכלה: אין תחרות בשוק הרכב – היבואנים נוקטים בגישה שחצנית מול הציבור ונבחריו ומנעו תחרות במשך עשרות שנים.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, שהגיש משרד התחבורה. בפתח הישיבה אמר היו"ר ברוורמן כי המטרה הסופית היא שאזרחי ישראל יוכלו לשלם פחות, אך יקבלו את האיכות הראויה. שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אמר כי החוק נועד להשיג מטרה כפולה, להסדיר רגולציה ולבטל תקנות ישנות שחלקן מימי המנדט הבריטי, לצד הבטחת התחרות בתחום.

השר כ"ץ הסביר כי ההוצאה המשפחתית על רכב היא השנייה בגודלה, אחרי רכישת דירה, ועומדת בממוצע על כ-1,500 שקל בחודש. הוא ציין כי המינוע בישראל נמוך לעומת אירופה וארה"ב ומי שנפגע מכך הם בעיקר השכבות החלשות שלא מסוגלות לעמוד בהוצאה הכבדה. הוא הוסיף כי בענף הרכב אין תחרות מספקת ויש בעיות קשות. עם זאת הסכים השר כ"ץ כי המיסוי בישראל גבוה, אך אמר כי סוגיית המיסוי אינה קשורה לתחרות בשוק. כמו כן הביע השר כ"ץ חשש שהחוק לא יהיה מחמיר מספיק ויותיר פרצות שיאפשרו להמשיך למנוע את התחרות. "מי שלא רוצה שינוי טוען שיש תחרות ושהוא דואג לצרכן", אמר שר התחבורה.

 

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הוסיף כי ענף הרכב מגלגל מיליארדים. לדבריו שוק הרכב החדש עומד על כ-30 מיליארד שקל בשנה, שוק הליסינג מגלגל כ-10 מיליארד שקל בשנה, שוק המכוניות המשומשות מגלגל כ-15 שקל בשנה ושוק החלפים מגלגל עוד כ-10 מיליארד שקל בשנה. לדבריו, המשרד מבקש לעשות סדר בענף, שבמשך שנים הוסדר בצורה של טלאי על טלאי.

נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, אמר כי הוא מברך על היוזמה לרכז את כל הסדרת הענף בחוק אחד והביע תמיכה בו. עם זאת הוא ציין כי השימוע של היבואנים טרם הסתיים, ואמר כי הוא מקווה שהשימוע לא נעשה רק כדי לסמן וי. עוד אמר אנוך כי מתוך כ-30 מיליארד השקלים שהשוק מגלגל כ-17 מיליארד שקל הם מסים שגובה המדינה. "שיעור המינוע נמוך ביחס למערב בגלל המחיר, מכונית בישראל עולה כפול ביחס לאירופה או ארה"ב בגלל המס ולכן לא ניתן להגיע לשיעור מינוע כמו במערב. אם המס יהיה כמו במערב גם המינוע יהיה בהתאם", אמר אנוך. הוא התייחס לרפורמת הייבוא המקביל ואמר כי היבואנים תמכו בה אבל זה לא קרה כי זה לא היה כלכלי. השר כ"ץ העיר כי היבואנים גייסו את היצרנים לצדם והצליחו לסכל את התחרות.

יו"ר איגוד המוסכים הביע גם הוא תמיכה בחוק, אך ציין כי חסרה בהצעה התייחסות לפירוק רכבים וסחר בחלקי חילוף משומשים. יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי, טל דרורי, הוסיפה כי בענף הדו גלגלי כל הידע הבטיחותי מרוכז אצל היצרן ולכן הציעה שהחוק לא יחול על יבואני הדו גלגלי. היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, זאב פרידמן, אמר כי המועצה מברכת על הצעת החוק, אולם הוסיף כי צריך לשים דגש על ההיבטים הבטיחותיים ולדאוג שלא יפגעו.

השר כ"ץ התייחס לדברים שנאמרו במהלך הדיון ואמר כי אין תחרות בענף הרכב. הוא הוסיף כי "יש גורמים שאומרים שהם תומכים בחוק – ובאמת תומכים, אבל אני לא יכול לומר את זה על הצהרת איגוד יבואני הרכב. האיגוד נוקט בגישה שחצנית מול הציבור ונבחריו ולכן במשך עשרות שנים מנע תחרות. מדובר ב-15 משפחות ששולטות במחזור, כולל המיסוי, של 30 מיליארד שקל בשנה. היבואנים תומכים בחוק, למעט בסעיפים שנועדו לאפשר את אכיפתו". השר כ"ץ התייחס לנושא הבטיחות והוסיף כי התקינה הבינלאומית מספקת בנושא זה ונועדה להסיר חסמי תחרות, שכן ישראל היא בטח לא מעצמה בתחום הרכב. היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי לאחר הפגרה תקיים הוועדה ישיבות תכופות על מנת לקדם את החקיקה.

גלילה לראש העמוד

לקוחות יקרים חג שמח ושנה טובה!

לקראת הסגר המתקרב, אנו מבקשים ליידע אתכם שמרכז שירות עד רעננה ימשיך לפעול במתכונתו המלאה לפי הנחיות ״התו הסגול״.

לאור המגבלות הקיימות, ינתן לקהל לקוחותינו שירות שינוע הרכב מבית הלקוח הכולל: לקיחה טיפול והחזרה.

השירות ינתן באיזור השרון ללא תוספת תשלום ובתיאום מראש.

לכל שאלה, מוזמנים לפנות אלינו.

בברכת בריאות ושנה טובה!

דילוג לתוכן