image-1

טיול קרוואן בישראל

לכתבה המקורית באתר MOTOCAR לחצו כאן.

חברה חדשה בשם "נופי מולדת" החלה להציע קרוואנים להשכרה ונהיגה עצמית בישראל. שלחנו את קינן כהן להתנסות בחוויה – גם ככה אין לו משהו טוב יותר לעשות מאז שיצא לפנסיה.

ממרום ארבע שנותיה, לאלה, הבת הבכורהשלי, יש דרך מאוד פשוטה לדרג את המכוניות שאני מביא הביתה במסגרת העבודה;מכונית אדומה מקבלת 100 נקודות, חלון בגג מוסיף 50 נקודות, ואם הגג כולו נפתח, יש בונוס של 200 נקודות. מסכי מולטימדיה בגב המושבים זוכים לניקוד מיוחד, וכך גם מכוניות סטיישן בהן ניתן להשכיב את המושבים האחוריים לטובת נמנום צהריים.


כשסיפרתי לה שיש סוג מכונית שיכולה לשמש גם כבית, הילדה הביטה בי במבט מלא חמלה, ממש כמו זה שתקעה בי כשסיפרתי לה על בעלי חיים כמו סוס ים או דוב נמלים. ההבעה שלה כאילו אמרה "אוי אבא, אתה באמת צריך להפסיק עם הכדורים האלו". כך שכאשר הגעתי לראשונה עם הקרוואן הענק הזה – פיאט דוקאטו הנושא על גבו מתחם מגורים מזווד ומפנק בכל טוב, מוכן ומזומן להסיע ולהלין את המשפחה ברמה של חמישה גלגלים – היא עמדה ובהתה בו ארוכות כלא מאמינה. יכולתי כמעט לראות את מונה הנקודות משתולל מעל ראשה כמו קופה רושמת ביום מכירת החיסול של "קיקה".

 

אוטו-צב

בהיצע הנוכחי של חברת "נופי מולדת" ישנם ארבעה קרוואנים, שלושה דגמים נגררים ודגם אחוד (ראו מסגרת). מכיוון שלמעט דגם "גלבוע" הקטן שלא התאים לצרכינו, את כל השאר ניתן לגרור רק באמצעות רכבי שטח וצפונה, בחרנו לקחת את דגם "ארבל" – שכאמור מתבסס על פיאט דוקאטו אך מתאים לנהיגה גם לבעלי רישיון B(רכב פרטי או מסחרי עד 4000 ק"ג). בניגוד למקובל בסוג זה של קרוואנים בחו"ל, יחידת המגורים אינה מחוברת לתא הנהג, בשל היעדר תקינה מתאימה בחוק הישראלי. כך שלמעשה, למרות שהוא מציע שישה מקומות לינה מלאים, מותר להסיע בו רק שלושה אנשים – כלומר, בספסל הקדמי בלבד. מעבר לעניין החוקי והבטיחותי, אל תחשבו אפילו להושיב מישהו ביחידת המגורים בעת נסיעה. התא אומנם מצויד במזגן, אך הוא פועל אך ורק בחיבור למקור כוח חיצוני, מה שהופך את כל החלל לתנור לוהט. כך שבסופו של דבר, גם בדגם הזה נדרשת מכונית ליווי, והיתרון היחסי שלו הוא היעדר הצורך לגרור את יחידת המגורים (עניין שעשוי להוות אתגר לא פשוט בשאר הדגמים, בעיקר למי שאינו מורגל בנסיעה לאחור עם נגרר).

מכיוון שנהיגת הקרוואן הזה אינה תענוג גדול, לא אכביר במילים אודות החוויה, אולם יש לזכור שני דברים: הראשון הוא שעם אורך כללי של 7.4 מ' ורוחב של 2.15מ' מדובר במשאית קטנה, כך שכל נושא התמרון חייב לבוא בחשבון – לפני שנכנסים לכל חנייה, תחנת דלק או מקום פנוי, צריך בעיקר לחשוב איך יוצאים משם. החלק האחורי הינו בעל רדיוס סיבוב קטן יותר משל הקדמי, כך שחוסר תשומת לב עלול להתבטא בעלייה על מדרכה (במקרה הטוב) או נשיקה בעוצמה של כמעט 4 טון למכונית חונה או לעמוד. לא נעים;הדבר השני נוגע להתנהגות הכלי בפניות – הרכב גבוה, בעל משקל רב ורגיש לרוחות צד. אני לא העזתי להגביה עוף למהירות של מעל ל-100 קמ"ש, וגם זה היה לרגע אחד לצורך עקיפה. מדידה מדעית של צריכת הדלק לא התאפשרה, אולם אני מהמר על סדר גודל של שמונה עד עשרה ק"מ לליטר.

בין שמן ברקס לשמן זית

הליך האריזה לטיול בקרוואן שונה למדי מזה של טיול רגיל, משום ששלל פתרונות האחסון שמציע הבית המתנייע מבטלים למעשה את הצורך בנשיאת תיקים ומזוודות. מצד שני, זה לא אומר שניתן להעמיס בלי חשבון, שכן למרות ריבוי התאים, חלל האחסון ותכנון האריזה הם תורה שיש ללמוד. הדבר האחרון שאתם רוצים לגלות זה שאת המצופים, אותם תצטרכו בעצירה הראשונה בסחנה, קברתם מאחורי הפיג'מות והשמיכה של הקטנה. בכלל, מכיוון שמקום הוא יקר המציאות בקרוואן, לשמירה על סדר וארגון ישנה חשיבות עליונה.

המקרר הוא מהדגם המשרדי, ששוב, מצריך חשיבה לגבי מה באמת חשוב לסחוב. ואם במקרר עסקינן, אזי אספר שגם לחוליות הבאות בשרשרת המזון יש פתרונות שיגרמו למטיילים להרגיש בבית – כיור קטן וכירת גז כפולה בעלת שני ראשים איפשרו להפליא בהכנת ארוחת בוקר מלכותית וכן תוספות לארוחת צהריים. ישנו גם מיקרוגל, כדי שמי שעומד על המנגל יוכל לחמם לעצמו את האוכל כשישב סוף-סוף לאכול לבד, בחושך (תמיד חשבתי שאתה תימני, לא פולני. העורך). בעצם, לא ממש בחושך, פס נורות לד בדופן הקרוואן מספק מתחם מואר באופן שמאפשר לפתוח שולחן פיקניק ואפילו להבחין בין נקניקיות הצ'וריסוס לבין המרגז (עניין משמעותי לרגישים לחריפות שכמוני [וואו, באמת פולני. העורך]).

אחרי שכולם ישבו בנחת, הורידו את האוכל באדיבות בירות ואבטיח מהמקרר, הגיע הזמן לישון. תא השירותים-מקלחת דחוס בממדיו אבל מאפשר רחצה ראויה, כולל מכשיר לחימום מים. האסלה עצמה מתנקזת למחסנית כימית בעלת מנטרל ריחות וחומר מפרק, אותה יש לרוקן בתדירות של כיום וחצי (בהתאם למחזוריות פעילות המעיים שלכם, כמובן). הפעולה פשוטה ונקייה – שליפת המחסנית מפתח ייעודי בדופן הקרוואן, ריקון שלה לכל אסלה מזדמנת, שטיפה במים, מזיגת חומרים חדשים והחזרתה למקום. בתא השירותים יש חלון גג לאוורור, שכמו שאר שלושת חלונות הגג ביחידת המגורים, ניתן לפתיחה ובעל חיפוי רשת.

ישנם שישה מקומות לינה נוחים ומרווחים: מיטה זוגית בירכתי הקרוואן, מיטה זוגית מעל הקבינה, וכן פינת אוכל מתקפלת, ההופכת גם היא למיטה זוגית. ניתן להביא מצעים או לשכור אותם דרך החברה (עוד על אפשרויות שכירת ציוד טיולים במסגרת נפרדת). ברגע שמתרגלים ומבצעים את הסוויץ' בראש של מעבר למגורים במקום בן 12.7 מטרים רבועים (קצת יותר מחדר שינה ממוצע), מגלים שזה לא רק אפשרי, אלא אפילו מייצר שלל סיטואציות משעשעות. "רגע, תיכנסי לשירותים ואני אעבור עם הקערה של הסלט. נעמה, תעלי בבקשה על המיטה, אלה, רגע, לא לצאת מהארון, אני עובר פה".


אב הבית

מעבר לריקון מחסנית השירותים, החיים במחיצת קרוואן, בין אם נגרר או אחוד, מצריכה שגרת יום אליה יש להתרגל. העצמאות האוטונומית שמאפשר הכלי היא תולדה של מצברים המספקים חשמל למכשירים השונים וכן מיכל מים בן 70 ליטרים. אולם אלו דורשים מילוי וטעינה אחת לכמה זמן. את מיכל המים ניתן למלא באמצעות כל צינור מים, פשוט מחדירים את פיית הצינור למיכל וממלאים אותו, כאשר צינורית העודפים תאותת כי המיכל מלא. בהיעדר צינור זמין, ניתן גם למלא את המיכל באמצעות ג'ריקן בן 18 ליטרים המגיע יחד עם הקרוואן, ובו טובלים משאבה חשמלית קטנה. את טעינת המצברים וכן אספקת כוח לצרכני החשמל הכבדים דוגמת המיקרוגל, המזגן ומתקן חימום המים עושים בשני אופנים: הראשון הוא חיבור ישיר לשקע חשמלי על ידי כבל מאריך, והשני הוא באמצעות גנרטור, שגם הוא מגיע עם הקרוואן. בנוסף, ישנה שגרה נוספת של בדיקה כפולה בטרם תנועה, כדי לוודא שכל הארונות נעולים, החלונות סגורים וכי אין חפצים שאינם מאובטחים במקומם.

לאלו מכם שלא התנסו בסוג כזה של טיול ומקבלים את הרושם כי מדובר בחופשה בה עובדים יותר מאשר מבלים, אני יכול להגיד כבר עכשיו שלא כך פני הדברים. אלו רק 24 השעות הראשונות בהן לוקח "להיכנס" לשגרת הטיול, משם ואילך הופכים כל הדברים הללו לחלק מסדר היום. פתאום, מגלים שתנאי השכירות העומד על מינימום של שני לילות הינו בעל היגיון של ממש. למעשה, הייתי אפילו אומר שטיול קרוואנים של פחות משלושה לילות יתברר כהחמצה של החוויה. בתמורה, מקבלים את סוג החופשה שלוקחת את זמן האיכות המשפחתי – שבחברה המודרנית והתובענית הופך למצרך נדיר ויקר – למקום חדש. זו התנסות שאין שנייה לה – הטיול כבר לא מתמצה ברביצה בבריכה לצלילי "אה-גה-דו-דו-דו", בהאבסה במזנוני הבופה או בשיטוט במרכזי הקניות הממוזגים.

כאשר האיר היום השני על הקרוואן בטיול, כולנו התעוררנו אחרי שנת לילה טובה ולא מיוזעת כמו באוהל, מבעד חלונות הקרוואן נשקף מראה רצועת החוף ומימי הכנרת לחשו הזמנה לטבילת בוקר מרעננת – והרגע הזה לבדו היה שווה כל ריקון מחסנית או הזדחלות איטית ב"אוטו-צב".

 

דגמים ומחירים:

"נופי מולדת" מציעה ארבעה קרוואנים להשכרה, שלושה מהם נגררים. המחירים משתנים בהתאם לדגם הקרוואן, והעלות היומית פוחתת ככל שמתארך משך ההשכרה. המחירים הנקובים הינם המחירים המלאים כפי שמופיעים באתר החברה nofeymoledet.co.il, אולם מומלץ להתקשר ולברר אודות מחירי השכירות שלא בזמן עונות השיא. בתקופות אלו ניתן להגיע להנחות של עד 20 אחוזים ממחיר המחירון.

"גלבוע" – הקומפקטי מבין הקרוואנים מתאים לזוג + שני ילדים, וניתן לגרירה גם על ידי מכונית משפחתית בעלת וו גרירה. מחירי השכירות מתחילים ב-450 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה, ועד 700 שקלים להשכרה של יומיים.

"תבור" – קרוואן נגרר תוצרת גרמניה מדגם 410 AVERSO. מתאים לזוג + ילד. ניתן לגרירה על ידי רכב שטח או טנדר. מחירי השכירות מתחילים ב-550 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה, ועד 800 שקלים להשכרה של יומיים.

"חרמון" – הגדול מבין הנגררים, תוצרת גרמניה מדגם 480 AVERSO. מתאים לארבעה מבוגרים + שני ילדים. ניתן לגרירה על ידי רכב שטח או טנדר. מחירי השכירות מתחילים ב-650 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה, ועד 900 שקלים להשכרה של יומיים.

"ארבל" – אוטוקרוואן על גבי פיאט דוקאטו, ניתן לנהיגה גם לבעלי רישיון B, מתאים לשישה מבוגרים. ניתן להסיע שני נוסעים מלבד הנהג. מחירי השכירות מתחילים ב-750 שקלים ליום לתקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה, ועד 1000 שקלים להשכרה של יומיים.

בכל הקרוואנים ניתן למצוא מקרר, כירת גז כפולה, כיור, מזגן, טלוויזיה ונגן DVD, מקלחת ושירותים, מיקרוגל לחימום האוכל ועוד.

 

 


חבילה משלימה
בנוסף להשכרת הקרוואנים עצמם, מספקת החברה גם שירותי השכרה לכל הציוד המשלים לצרכי הטיול: ערסלים, אוהלים, כסאות קמפינג, שולחנות מתקפלים, ערכות קפה, תרמוסים, צידניות ואפילו סט מפות סימון שבילים. המחירים נעים בין שלושה לתשעה שקלים ליום. מלבד אלו, ניתן גם לרכוש ציוד נלווה למטיילים שברשותם קרוואן ומעוניינים לצייד אותו בממירי כוח, שירותים, מקררים, גנרטורים, מטענים, משאבות מים וכל ציוד אחר.

גלילה לראש העמוד

לקוחות יקרים חג שמח ושנה טובה!

לקראת הסגר המתקרב, אנו מבקשים ליידע אתכם שמרכז שירות עד רעננה ימשיך לפעול במתכונתו המלאה לפי הנחיות ״התו הסגול״.

לאור המגבלות הקיימות, ינתן לקהל לקוחותינו שירות שינוע הרכב מבית הלקוח הכולל: לקיחה טיפול והחזרה.

השירות ינתן באיזור השרון ללא תוספת תשלום ובתיאום מראש.

לכל שאלה, מוזמנים לפנות אלינו.

בברכת בריאות ושנה טובה!

דילוג לתוכן