mid-1_wa

מאזדה עדיין מלכת הכביש בישראל, ובפער גדול

לכתבה המקורית באתר YNET לחצו כאן.

לפחות אחת משבע מכוניות שתראו על כבישי הארץ, תהיה אחת מדגמי מאזדה שיובאו לארץ במהלך השנים. יונדאי שמובילה את שוק הרכב בשנתיים האחרונות, רק במקום השני. ואיפה ממוקמת סובארו, מלכת המכירות בשנות ה-80?

המכוניות הנפוצות בישראל: מי היפנית שמובילה, איזו דרום קוריאנית נושפת בעורפה, ולאן נעלמו האירופיות?  זה אולי לא יפתיע את הישראלים לגלות כי המכונית הנפוצה בכבישים היא מאזדה. אלא שהמספרים המדויקים יפתיעו גם את מי שעוקב אחרי שוק הרכב המקומי. אחת מכל שבע מכוניות שנסעה בתחילת 2012 בכבישי הארץ, יוצרה על-ידי מאזדה – יותר מ-320 אלף מכוניות שמכרה היצרנית היפנית הקטנה עדיין נוסעות, וכשליש מהן יוצרו לפני שנת 2003.

 

יצרניות הרכב הנפוצות בישראל
 
יצרנית מספר מכוניות

1. מאזדה

323,722
2. יונדאי 232,666
3. טויוטה 202,951
4. פורד 107,785
5. פולקסווגן 107,236
6. מיצובישי 106,787
7. סוזוקי 105,112
8. סובארו 102,876
9. הונדה 100,349
10. שברולט 97,461
11. רנו 87,292
12. פיז'ו 81,326
13. דייהטסו 67,670
14. פיאט 53,946
15. ניסאן 49,498

* מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

 

בפער גדול אחריה ניצבת יונדאי. כ-230 אלף מכוניות של היצרנית הדרום-קוריאנית נסעו בתחילת השנה בכבישי ישראל, או כ-10.7% מכל המכוניות הפרטיות.

עם זאת, הפער בין מאזדה ויונדאי החל להיסגר במהירות בשנתיים האחרונות, בעקבות הפגיעה החמורה של אסון הטבע ביפן ב-2010 בפעילות היצרניות היפניות, ועלייתה של היצרנית הדרום-קוריאנית למקום הראשון בטבלת המכירות בישראל.

 

אל המקום השלישי מגיעה טויוטה, עם קצת יותר מ-200 אלף מכוניות. את שני המקומות הבאים בטבלת המכוניות הנפוצות בישראל, תופסות פורד ופולקסווגן – שתיהן עם קצת יותר מ-107 אלף מכוניות שנוסעות בכבישים, ועם יתרון של כ-500 מכוניות בלבד ליצרנית האמריקאית. פער זה צפוי לגדול משמעותית, שכן פורד צפויה לסיים את 2012 במקום השני בטבלת המכירות המקומית.

 

סיפורן של מלכות הכביש

שכיחותה של מאזדה בכבישי ישראל אינה מפתיעה. אחרי הכל, במשך 15 שנה ברציפות הובילה היצרנית את טבלת המכירות, כאשר מאזדה3, שהושקה בסוף 2003, הייתה המכונית הנמכרת בישראל במשך כתשע שנים. עם זאת, בשנתיים האחרונות נפגע מעמדה של היצרנית, והיא צפויה לסיים את השנה במקום החמישי בלבד בטבלת המכירות. מלבד אסון הטבע ביפן, סובלת מאזדה – כמו כל היצרניות היפניות – מהתחזקות המטבע היפני.

 

 

מאזדה 3: מלכת המכירות במשך תשע שנים ברציפות (צילום: רונן טופלברג)
מאזדה 3: מלכת המכירות במשך תשע שנים ברציפות (צילום: רונן טופלברג)

 

 

ומה עם קודמותיה של מאזדה בראש טבלת המכירות? סובארו, מלכת הכביש המיתולוגית, שלטה ללא עוררין בשוק המקומי בשנות ה-80. בתקופת השיא, כמעט אחת מכל ארבע מכוניות שנמכרה כאן, הייתה מתוצרתה. כיום, קצת יותר מ-100 אלף מכוניות של היצרנית עוד נוסעות בכבישים, וכמעט מחצית מהן יוצרו לפני 2003. אלא שסובארו רחוקה מימי תהילתה. את 2012 היא צפויה לסיים עם מכירות של פחות מ-2,000 מכוניות.

 

מי שהדיחה את סובארו וזכתה בכתר המכירות בתחילת שנות ה-90, הייתה מיצובישי. כיום, עם כ-107 אלף מכוניות שעדיין נוסעות, מגיעה היצרנית היפנית למקום השישי בטבלת המכוניות הנפוצות בישראל. יש לציין כי כמו מאזדה, גם מיצובישי סובלת בשנים האחרונות משער ין בעייתי והשפעת אסון הטבע, ובטבלת המכירות ב-2012 היא רחוקה מהעשירייה הראשונה.

 

ומה עם פיג'ו, סיטרואן ופיאט?

מבין 15 המכוניות הנפוצות בכבישים, מעניין במיוחד מצבן של ארבע יצרניות אירופיות שהיו בעבר רבות-מכר: רנו, פיג'ו, סיטרואן ופיאט. מבין הארבע, רנו היא הנפוצה בכבישים, עם כ-87 אלף מכוניות. הרוב המוחלט של מכוניות רנו הן בנפחי מנוע של 1,300 עד 1,600 סמ"ק – מכוניות משפחתיות קטנות (למשל מגאן) ומכוניות "סופר-מיני" (למשל קליאו).

 

 

פיאט פונטו: פעם רבת מכר, ואיפה היא היום?
פיאט פונטו: פעם רבת מכר, ואיפה היא היום?

 

 

פיג'ו וסיטרואן, אחיות לקונצרן PSA הצרפתי, מציגות פער עצום בין האחת לאחרת: קצת יותר מ-81 אלף מכוניות לפיג'ו, כ-46 אלף בלבד לסיטרואן – שאף לא מצליחה להיכנס לרשימת 15 המכוניות הנפוצות. פיאט, שזכתה בעבר לפופולאריות רבה הודות למכוניות קטנות וזולות יחסית, ניצבת מעט מעל סיטרואן. עם כ-54 מכוניות שנוסעות בכבישים, קשה היום לנחש שפיאט הייתה פעם אחת מרבות המכר בשוק הישראלי.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן