מיקו הירבונן, פורד ואליפות העולם בראלי

ממש לקראת פתיחת המחצית השנייה של אליפות העולם בראלי 2008 מיקו הירבונן ניצב בראש דירוג האליפות של הנהגים, בהפרש אמנם רק של שלוש נקודות מאלוף העולם בארבע השנים האחרונות, הצרפתי סבסטיאן לואב אבל עצם היותו שם מסמל אולי משהו שלא שמנו אליו לב ואולי גם המעטנו בהערכה שיש לנו כלפי הנהג הפיני הבכיר בקבוצת פורד.לקראת סוף עונת הראלי הקודמת כאשר היה ברור כי מרקוס גרונהולם, שהוביל אז את קבוצת פורד, עומד לפרוש מנהיגה פעילה באליפות העולם, עלתה השאלה מי יהיה זה שיירש את מקומו כנהג מספר-1 של הקבוצה וינסה לעשות את מה שגרונהולם לא הצליח, לקחת את האליפות מידיו עטויות הכפפות האדומות של קבוצת סיטרואן, לואב.

כנראה שאצל מלקולם ווילסון, הבוס של פורד, כלל לא הייתה התלבטות את מי הוא בוחר. מיקו הירבונן הוקפץ לכסא של הנהג המוביל בקבוצה ועל כתפיו הוטלה המשימה להמשיך ולהילחם בקבוצה הצרפתית, לנסות ולזכות שוב באליפות היצרנים בראלי, האליפות החשובה מבחינתה של פורד ואולי גם לזכות באליפות העולם לנהגים.

את הניצחון הראשון של הקבוצה האנגלית הביא דווקא הנהג הצעיר בקבוצה, יארי-מאטי לאטבלה, מי שסומן בעצם כאלוף העולם העתידי, אולי לאחר עידן לואב, הניצחון היה בראלי שבדיה בתנאים קשים ומיקו הירבונן נדחק לפינה, החוצה מאור הזרקורים. מלקולם ווילסון בחר להוריד לחץ מהירבונן, אותו הוא מכיר מגיל צעיר. ווילסון נתן לנהג שלו את פריצת הדרך הראשונה בראלי כאשר הושיב אותו בפורד פוקוס WRC חצי-רשמית, עוד בתחילת דרכו באליפות העולם, כשהמטרה הייתה ברורה מבחינתו- צבירת ניסיון והכנת הנהג לעתיד (נקודה חזקה אצל ווילסון- יכולת הזיהוי של נהגי ראלי צעירים והשקעה בהם לצורכי העתיד – פ. סולברג, מ. הירבונן ולאטבלה עצמו) . לאחר שהירבונן השתפשף מעט בפורד הוא עבר לסובארו אבל מלקולם ווילסון ידע שהוא עוד יחזור אליו, משופשף, מנוסה יותר . הירבונן חזר לפורד כנהג שני לגרונהולם ותחת ההנחיה שלו תיפקד כנהג מספר-2 שהיה שם תמיד בכדי לתמוך בגרונהולם בעת הצורך ולעיתים גם לנצח בעצמו, דוגמת ראלי נורבגיה למשל.

הירבונן למד ממרקוס גרונהולם גם מה זו חונכות של נהג צעיר יותר והשנה הוא משתדל לעשות זאת באותה הדרך כלפי לאטבלה, תוך כדי הניסיון שלו להוביל את הקבוצה לאליפות העולם – יצרנים ונהגים, ולא בטוח שבסדר הזה מבחינתו. הירבונן, לפחות כלפי התקשורת מבהיר כי חשוב לו מאד לזכות באליפות היצרנים עבור קבוצת פורד אבל בנוסף ניתן לשים לב עד כמה חשובה לו הזכייה האישית שלו כנהג באליפות העולם ולא פעם הוא אמר שהוא תכנן לצאת לפגרת הקיץ כשהוא מוליך בדירוג האליפות ויותר מזה הוא שמח להגיע אל הראלי הביתי שלו, ראלי פינלנד שנהג שמוליך את האליפות. הראלי הפיני נחשב אצל כלל נהגי הראלי הפינים כמרוץ הכי חשוב בשנה ומיקו הירבונן כבר אמר כי הוא מקווה לזכות בניצחון נוסף העונה, בראלי הביתי שלו, דבר שיוכיח את "בכירותו" בין נהגי הראלי הפינים.

האם מיקו הירבונן מסוגל לעשות את מה שמרקוס גרונהולם לא הצליח ולגנוב את אליפות העולם בראלי, לנהגים, מידיו של סבסטיאן לואב ? ראלי פינלנד, הראלי הראשון שלאחר הפגרה הינו ראלי בו לואב לא ניצח אף פעם ולמעשה למעט קרלוס סיינז ב-1990, אף נהג לא סקנדינבי לא ניצח ב"גראן-פרי" הפיני (מרקו מרטין לצורך העניין נחשב כמקומי) אבל אסור לשכוח שלפני לואב אף אח דלא ניצח גם בשבדיה. בכדי להיות בעל סיכוי גבוה יותר לאליפות או לפחות להישאר צמוד ללואב בניקוד האליפות הצעד הראשון שצריך הנהג הפיני לעשות הוא לנצח באחד ממרוצי הראלי על אספלט שיערכו השנה, משימה קשה בפני עצמה . גרמניה, קורסיקה וקטלוניה נחשבים כבר מזמן כטריטוריה הפרטית של לואב (וגם של סורדו במקום השני) ולהצליח לנצח שם יהיה יותר תלוי, מצידו של הירבונן, בטעות או תקלה של לואב וסורדו מאשר בו עצמו. צעד נוסף לחוסר האמון מצד פורד ביכולת של הירבונן על אספלט ניתן לראות בעצם הבאת פרנסואה דובאל, "אייס האספלט" הבלגי שהוחתם לקבוצת סטובארט-פורד, כתמיכה לקבוצה הבכירה במטרה "לגנוב" נקודות מסיטרואן באליפות היצרנים אבל בעצם בין השורות מסמלת את חוסר האמון שמיקו הירבונן אכן יצליח לעשות משהו מול המכונה הצרפתית. בם יוצאים מתוך נקודת הנחה כי לואב ינצח את שלושת מרוצי האספלט יהיו לו 30 נקודות בקופה ולמיקו הירבונן רק 24 במקרה הטוב, בהנחה שיסיים במקום השני בשלושת המרוצים, מה שאומר בעצם שהפיני מאבד תוך ארבעה מרוצים את היתרון שיש לו ויאלץ לבלות את שאר העונה ברדיפה אחר לואב, רדיפה כמעט בלתי אפשרית. בראלי ירדן ניצח הירבונן כתוצאה מהתאונה הביזארית של לואב וראוטנבך, זכייה מההפקר יש לומר ובראלי טורקיה הניצחון היה תודות לטקטיקה קבוצתית – מבריקה או שערורייתית, תלוי את מי שואלים. הירבונן, אגב, טוען כי בטורקיה הוא ניצח את לואב בזכות היותו מהיר ממנו,ניצחון בדו-קרב ישיר אחד מול אחד, ויש כאלו שיפקפקו בזה.

נכון לפתיחת העונה כולם היו בטוחים כי בהעדרו של גרונהולם, עונת 2008 תהיה אליפות העולם החמישית והקלה מכולם של סבסטיאן לואב. בפועל, לפחות כעת האליפות עדיין לא בטוחה ולואב כבר איבד ניקוד, יותר מדי ניקוד מול הירבונן ואסור לו להרשות לעצמו לעשות זאת יותר העונה. כמו שזה נראה כרגע, מצב האליפות יתבהר לאחר שלושת מרוצי האספלט של העונה ובסיומה יאלץ לראות הירבונן את יריבו הצרפתי מניף צלחת אליפות נוספת בנשף הגאלה השנתי של ה-FIA.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן