mazda6.2.0.A.H.08_on

נשים בכביש: אז מי נוהג יותר טוב?

לכתבה המקורית באצר AUTOSPORT לחצו כאן.

הריבים בנושא נהיגה הם עניין שבשיגרה. לאחר מס' עצום שלהם החלטתי לשים להם קץ פעם אחת ולתקופה ארוכה.לשם כך ההצטיידתי בהרבה סבלנות ,הרבה זמן פנוי ומכשיר טלפון.

הריבים בנושא הנהיגה הם עניין שבשגרה. לאחר מס' עצום שלהם החלטתי לשים להם קץ פעם אחת ולתמיד. לשם כך ההצטיידתי בהרבה סבלנות, הרבה זמן פנוי ומכשיר טלפון.

המין הגברי טוען תמיד כי אישה לא יודעת איך היא הגיעה אל מאחורי ההגה, היא לא מוכנה לסכן את עצמה בלהידחף בכח לנתיב השכן ולחתוך מישהו, היא גם לא מוכנה  ללחוץ על דוושת הגז כשצריך ולשבור את הסקאלה. מצד שני המין הנשי מתעקש לשמור על המהירות המותרת במקום שהכי לא מיועד לכך,הלא הוא הנתיב השמאלי. אישה לא מתחשבת בתנאי הדרך כשפתאום בא לה לבלום עד לעצירה מוחלטת כי היא ראתה מעיל יפה בתצוגה של החנות או נעליים מדהימות וכמובן שהיא משתמשת במראות אך ורק למריטת גבות ולא מעבר לזה. האמת גם בחנייה אנחנו קצת בעיתיות (לפחות חלק ניכר מאיתנו) ואת זה ניתן לראות בדרך כלל לפי השיפשופים בחלקי האוטו השונים.

לעומת זאת הגברים,הם גברים…בשביל מה צריך לשמור על מרחק בלימה? למה צריך לשמור על נתיב נהיגה מסויים כשאפשר להנות מכל העולמות ולזגזג בין הנתיבים כאילו שאין אף אחד אחר בכביש ציבורי? חווית הנסיעה כשגבר נוהג הופכת להיות מ"סבבה" ל"לא מהנה במיוחד" לעתים קרובות. חוץ ממנו אין אף אחד שמבין בנהיגה, אז מה שאותו האחד שעקף אותו הוא אלוף צרפת בראלי? מה הוא מבין בכלל בנהיגה בכבישי הארץ? גבר תמיד ימצא סיבה טובה להיתעצבן,למהר או להידחף. לעומת זאת זמן התגובה של גבר ל"הפתעות לא נעימות" על הכביש הוא קצר ביותר. גבר תמיד ימצא חנייה ויידחף לתוכה גם אם היא בתכל'ס מיועדת לטוסטוס, הוא יעשה את זה ברוורס לא בגלל הצורך, אלא כדי להראות שהוא יכול והוא תמיד יצליח להשתלב במהירות בתוך כל תנועה, בין אם היא איטית ובין אם לא.

האמת חשבתי לעצמי איך ניתן לבדוק את דפוסי הנהיגה שלנו, נשים וגברים כאחד. האם נכון לבדוק אותם לפי מהירות הנסיעה? או אולי לפי מהירות התגובה בכביש? אולי לפי הביטחון העצמי שמפגין נהג או נהגת? אחרי לבטים רבים ושיתוף המערכת, החלטתי ללכת לפי פרמטר של תאונות הדרכים כי אותו ניתן לכמת.

 

אז ככה…קודם כל אני מודה לחברתי יוליה סנדלר על העזרה, הסבלנות והסברת החישובים הסטטיסטיים המסובכים ל"גאון מתמטי" שכמותי. כמו כן אני מודה לאוסנת מהלישכה המרכזית לסטטיסטיקה שבילתה איתי רבות על הטלפון ביומיים האחרונים,כרטיס ברכה לחג מובטח לך.

לפי הנתונים של הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לסוף שנת 2009 ותחילת שנת 2010 ישנם בארץ  3,447,758 נהגים בעלי רשיון נהיגה בתוקף, 2,011,882  שהם 58% – גברים  ו-1,435,876 שהם 42% – נשים. קבוצת הגברים, כמו קבוצת הנשים, מתפצלות לפי הגילאים באחוזים, כשבקבוצת הגברים 15.2% הם נהגים בגיל 18-24, לעומת הנשים שהן 14.98%. נהגים בגיל 25-34 הם 24.47% לעומת הנשים שהן 13.18% . נהגים בגיל 35-44 מהווים  20.9% אצל הגברים ו- 27.3% אצל הנשים. קבוצת גיל 45-54 16.5% גברים, 16.7% נשים. קבוצת גיל 55-64 עם אחוז די נמוך מבין כל הקבוצות 14% לגברים ו- 12.87% לנשים. את שאר הקבוצות לא בדקתי, כי אחוז הנהגים/הנהגות רק יורד ויורד והם גם ככה לא נוהגים במיוחד, כי הם שכחו לאן הם דחפו את הרשיונות והמפתחות של האוטו.

גם את הנתונים המזעזעים, אם אפשר לציין, של תאונות הדרכים, המרתי לאחוזים בהתאם לקבוצות הגילאים. נתונים אלה הם משנת 2008 ועד לתחילת 2010 . אז ככה, מכלל הנהגים בולטת לה ולא לטובה קבוצת הגברים בגילאים 18-24 עם 3.8% תאונות, לעומת הנשים עם 1.55% באותה קבוצת גיל. מיד אחריה מתייצבת שוב קבוצת הגברים בגילאים 25-34 עם כמעט 3% לעומתם קבוצת הנשים 1.5%. קבוצת הגברים "מובילה" שוב פעם בקבוצת גיל 35-44 עם 2.5% לעומת 1.3%. מה קורה עם הגברים בגילאים 45-54 אתם שואלים, כן גם פה אחוז התאונות שלהם יותר גבוה ועומד על 2.3% לעומת 1.2% בקבוצת הנשים. אין שום דבר חדש גם בגילאים 55-64 הגברים שוב עם 2.14% לעומת הנשים שסוגרות את טבלת הנתונים הסטטיסטיים עם "ניצחון מוחץ", רק 1% מהקבוצה הנ"ל היו מעורבות בתאונת דרכים בשלוש השנים האחרונות.

כמו כן, הפקתי עוד נתונים נוספים הנוגעים לסטטיסטיקת תאונות הדרכים בארץ, אותם החלטתי לחשוף בכתבות נוספות. אני רק אומר בקצרה שכמות התאונות הקטלניות (עם הרוגים) אצל גברים באחוזים הרבה יותר גבוהים לעומת הנשים. לעומת זאת הנשים יותר מעורבות בתאונות קלות (נזק לרכוש) שזה משהו שלפי דעתי ניתן לשפר ע"י קורסים של נהיגה מתקדמת ונהיגה מונעת.

לסיכום:

לפני שיסקלו אותי באבנים בכיכר העיר, אני חושבת שאני הולכת להדפיס את טבלת הנתונים בגודל של פוסטר ואתלה אותה על גבי קיר מרכזי ברחבי המערכת, כדי שלפחות עד לכתבה הבאה , ירדו הגברים ממשובם במרומים ויסתכלו לאמת בעיניים – אולי ישנם דברים בנהיגה שאתם עושים יותר טוב, אך בפרוש לא ניתן להגיד שאתם נוהגים יותר טוב, אלא אם כן אתם מחשיבים שלהרוג את עצמכם בכמויות היא הדרך הנכונה. נשים יקרות, זה שכמות התאונות הקטלניות שאנחנו עושות היא קטנה יותר, לא אומר שאין לנו מה ללמוד מהגברים, הם יכולים ללמוד מאיתנו סבלנות מהי ואנחנו יכולות ללמוד מהם לחנות ברוורס.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן