שמירת מרחק

לכתבה המקורית באתר mobileye לחצו כאן.

עובדה: רוב תאונות הדרכים בישראל הן תאונות חזית-אחור, כלומר תאונות הנובעות מאי שמירת מרחק.

אז איך ניתן למנוע את התאונה השכיחה והמיותרת הזו?

עובדה: רוב תאונות הדרכים בישראל הן תאונות חזית-אחור, כלומר תאונות הנובעות מאי שמירת מרחק.

אז איך ניתן למנוע את התאונה השכיחה והמיותרת הזו?

לכאורה, אין בעיה; שמור על מרחק נכון מהרכב שמלפנים ותהיה מעורב בפחות תאונות.

למעשה, אין זו משימה כה פשוטה, בעיקר משום שלמרות שכולנו מכירים את כללי שמירת המרחק המקובלים, רובנו איננו עוקבים אחריהם.

אם ננתח את הגורם המרכזי לתאונה מסוג אי שמירת מרחק, נגלה שעיקר הבעיה נובע מהשוני ביכולות של כל נוהג/ת במכונית לצפות את המצבים השונים המתרחשים בכביש תוך כדי נהיגה, המושפעת לרוב גם מדיבור בטלפון הסלולארי, עייפות, או סתם חוסר ריכוז בנעשה בכביש.

שמירת מרחק נועדה לאפשר לנהג העוקב די זמן כדי להגיב במקרה חירום. כלומר, אם הנהג שמלפנים עוצר בפתאומיות, הנהג העוקב אמור להגיב בזמן כדי להימנע מלהתנגש בנהג המוביל. אלא שזמן תגובה הוא דבר המשתנה בהתאם למצבו הסובייקטיבי של הנהג. נהג מרוכז בכביש יגיב מהר בהרבה מנהג שמדבר בסלולארי, או מנהג ששתה מעט בירה.

נהג/ת אחראי/ת יתאימו את המרחק שהם שומרים מהרכב לפניהם למצבם האישי בכל רגע נתון.

אם לדוגמה, הנהג מרוכז בדרך ושומר מרחק בן כ- 2 שניות ולפתע מתחיל ילדו, היושב מאחור, לבכות ולהסב את תשומת ליבו אליו, עליו להפנים כי מתן תשומת הלב ליושבים מאחור תגדיל את זמן התגובה שלו, ולכן להגדיל את המרחק מהרכב שלפניו.

עוד עניין הוא הטענה הרווחת כי אלו ששומרים מרחק מאפשרים לנהגים אחרים "להדחף" לרווח שנוצר.

מה שבאמת מונע מאיתנו להשאיר רווח ראוי הוא האגו. "למה שהוא ידחף? לא אתן לו להיכנס ולכן לא אשמור על רווח." (וכך אגדיל את סיכויי להיות מעורב בתאונה…).

כל נהג/ת יודעים כי שמירת מרחק בזמן נסיעה מהווה כלל בסיסי בנהיגה. ידוע כי כאשר מתרחשת תאונת דרכים ובה רכב אחד פוגע מאחור ברכב שני, על פי רוב, האחריות לתאונה תוטל על הרכב הפוגע.

כיום ישנם חברות ליסינג פרטי וחברות ביטוח רבות המציידים את צי רכביהם אם מערכות למניעת תאונות דרכים המובילים לירידה משמעותית בעלויות התחזוק והביטוח של חברות אלה.

סעיף 49 לפקודת התעבורה קובע כי אסור לאדם לנהוג ברכב בעקבות רכב אחר, אלא תוך שמירת מרחק המאפשר עצירה בכל עת בכדי למנוע תאונה. שמירת מרחק נקבעת על פי התחשבות במהירות הנסיעה של כלי הרכב, במצב הראות בכביש, מצב הדרך והתנועה מסביב.

החוק קובע כי כל נהג חייב להיות ערוך תמיד למצב בו הרכב לפניו יבלום בפתאומיות.

לסיכום: שמירת רווח חיונית להימנעות מתאונה, בעיקר תאונת "חזית-אחור" ולכן יש לשמור רווח מתאים. הפעולות הנדרשות פשוטות ויש רק להתאזר במעט סבלנות ואורך רוח בכדי לחסוך הרבה מאוד עוגמת נפש.

עוד בהקשר זה: התרעת אי שמירת מרחק   (Mobileye HMW).

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן